برنامه ریزی تلفنی کنکور۹۹ .مشاوره تلفنی کنکور علیرضا افشار ـ مشاور تحصیلی استاد افشار.مشاور کنکور۹۹


بهترین تغذیه در سال کنکور

در سال کنکور و ماه های پایانی چه غذاهایی مصرف کنیم؟




همانطور که در مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار همواره به مطالب مشاوره ای پرداخته ایم و سعی بر این است که همواره به سوالات مهم کنکور پاسخ داده شود در این مطلب قصد داریم نکات مهم تغدیه ای که در حفظ سلامت جسم و ذهن کنکوری ها نقش دارد را بیان کنیم.

چه چیز هایی در سال کنکور بخوریم؟

نکته ی اولی که در این مقاله تغذیه ای کنکور باید به آن توجه کنید اهمیت تغذیه ی سالم است غذاهای ناسالم اصولا نباید در برنامه ی غذایی شخصی باشند مخصوصا فرد کنکوری که همواره باید شاداب و پرانرژی باشد و از اهمال کاری در سال کنکور بپرهیزد!

صبحانه را در سال کنکور فراموش نکنید!

تحقیقات نشان داده است که مصرف نکردن صبحانه مناسب تاثیر جدی در افزایش تمرکز حواس دارد و همچین در روز های آزمون از انتقال صحیح اطلاعات جلوگیری میکند.پس اگر به دنبال حضور آماده در آزمون های آزمایشی و مدیریت آزمون هستید صبحانه فراموش نشود.

مواد غذایی حاوی پروتئین و کلسیم هستند انتخاب خوبی برای این وعده ی مهم است مصرف موادی مانند پنیر ، گردو ، عسل میتواند انتخاب خوبی باشد همچنین مصرف شیر و تخم مرغ نیز بسیار مفید است.

صبحانه همچنین برای برطرف کردن خواب آلودگی کنکوریها ، بی‌حالی، خستگی، عصبانیت، بی‌حوصلگی در هنگام مطالعه نیز بسیار مناسب است.

تقسیم وعده ها و استفاده از میان وعده در سال کنکور

بهتر است به جای وعده های سنگین و پرخوری در یک وعده وعده های خود را کوچکتر کنید و 5 وعده به جای 3 وعده مصرف کنید تا سطح خون شما همواره در شرایط مناسبی باشد.

مرکبات، موز و آب هویج می تواند یک میان وعده مناسب برای شما باشد، آب هویج میتواند باعث افزایش تمرکز و در نتیجه افزایش کیفیت مطالعه شما شود مرکبات و موز نیز به علت سروتونین باعث آرامش شما میشوند.

مواد قندی درست و به اندازه مصرف کنید

از مصرف زیاد مواد قندی به خصوص شیرینی و تنقلات حاوی شکر خودداری کنید.برخلاف تصور عموم مطالعه و تمرکز به مصرف قند بالا نیازی ندارد این دسته از مواد غذایی در زمان کوتاهی قند خون شما را بالا می برند و بعد از مدتی باعث افت قند می شوند.

پس به جای مصرف زیاد این دسته از مواد پروتئینی و میوه استفاده کنید مصرف گوجه نیز بسیار مفید است و با حذف آثار رادیکال های آزاد میتواند به شما کمک کند و باعث بالا بردن انگیزه درس خواندن می شود .

مشاوره پیشنهادی : نقش والدین در موفقیت کنکوریها


مصرف متعادل ویتامین دوپینگی برای کنکور

همه ی ما از اهمیت ویتامین ها در زندگی خود کم و بیش آگاهیم این اهمین برای یک کنکوری بیشتر به چشم میاید حتما به اندازه ی مناسب از ویتامین استفاده کنید و زیاده روی نکنید؛ البته سابقه نشان داده که اغب مردم با شرایط زندگی ماشینی و مدرن مشکل کاهسش ویتامین ها و افت تمرکز مطالعه نیز دارند

سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، فلفل فرنگی و مرکباتی مانند پرتقال، لیمو شیرین و ترش، توت فرنگی، و کیوی به علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی دارد.

ویتامین‌های گروه D هم در آرامش و تقویت حافظه موثرند. ویتامین‌های گروه D در جوانه‌ها، غلات سبوس دار، حبوبات، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.

مصرف موادی که دارای ویتامین E هستند باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز میشود این ویتامین در جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نان‌های تهیه شده از گندم و جو ،سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات وجود دارد.

مصرف ویتامین های گروه B کمپلکس در کاهش علائم اضطراب، کاهش استرس کنکور و افسردگی اهمیت دارد و به خصوص بین ساعت 7 تا 9 برای داوطلبان کنکور توصیه شده است(مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران).

مصرف قرص آهن به خصوص برای دختران کنکوری با توصیه پزشک نیز میتواند مفید باشد و مانع از کسل شدن کنکوریها می شود .

البته پیشنهاد ما استفاده از مواد طبیعی است که این ویتامین ها را دارند در صورتی که قصد استفاده مداوم از این ویتامین ها به صورت مکمل یا قرص را دارید قبل از آن با پزشک مشورت کنید.

مصرف آب را فراموش نکنید

مصرف مناسب و مداوم آب در طول روز بسیار مفید است از خستگی جلوگیری میکند، به هضم غذا کمک میکند بازدهی شما در هنگام مطالعه را افزایش می دهد، از سردرد جلوگیری میکند و ایمنی بدن را بالا میبرد.

البته قبل خواب و قبل از آزمون آزمایشی در مصرف آب زیاده روی نکنید چون ممکن است خواب آرام و آزمون آزمایشی با تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهد.

چه چیز هایی در سال کنکور نخوریم یا کمتر مصرف کنیم؟

تمامی مواد دارای قند های ساده مانند قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات که به سرعت قند خون را بالا میبرند و در نتیجه سطح انسولین بالا میرود و به دنبال خود خستگی و بی حوصلگی را به همراه دارد پس در استفاده از این دسته زیاده روی نکنید.

مصرف بیش از حد انواع مواد کافئین‌ دار و انواع کولا و چای سیاه که تنظیم خواب کنکور را به هم میریزد در نتیجه قدرت یادگیری و حافظه را تحت تاثیر قرار میدهد.

استفاده بیش از حد از دوغ یا ماست ترش و استفاده بی رویه از پنیر نیز میتواند بر روی حافظه و سرعت انتقال شما به صورت کوتاه مدت اثر بگذارد و آن را کند کند و باعث کاهش انگیزه کنکوریها می شود.

جمع بندی مواد مفید برای حافظه و کنکور

گوجه، ماهی، تخم مرغ، عسل،گردو، مصرف به اندازه قهوه و شکلات تلخ،زنجبیل و آجیل میتواند در بهبود حافظه کمک کند.

در گذشته مطلبی تحت عنوان تغذیه مناسب شب کنکور ، صبحانه و سر جلسه ی آزمون نیز منتشر کرده بودیم که به طور ویژه به تغذیه شب کنکورو  آزمون آزمایشی و صبح روز آزمون میپردازد توصیه میشود آن را نیز مطالعه کنید.

افراط و تفریط و زیاده روی حتی در مصرف غذای سالم هم میتواند ضرر داشته باشد پس یه رژیم غذایی متعادل،معمولی و متنوع و صد البته سالم تنها چیزی است که در برنامه ریزی غذایی سال کنکور نیاز دارید وسواس بیش از حد نداشته باشید.



برنامه ریزی خصوصی کنکور متناسب با سطح درسی شما برای همه مقاطع و رشته های تحصیلی مستقیم با استاد علیرضا افشار ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام در واتسآپ با شماره زیر در ارتباط باشید.WhatsApp

09358960503




برای مشاهده کامل مقالات و فایل های صوتی مشاوره کنکور خصوصی مشاوره دکتر افشار لطفا" عضو شوید


براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :

مطالب مرتبط با بهترین تغذیه در سال کنکور:
ارسال دیدگاه جدید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی