loading...

مشاور کنکور ۱۴۰۲ _ برنامه ریزی علیرضا افشار حضوری و غیر حضوری

بازدید : 251

چرا برخی از داوطلبان در رشته های پر طرفدار قبول میشوند و برخی از داوطلبان نمیتوانند در این رشته ها قبول شوند؟

همه داوطلبان کنکوری خواستار قبولی در رشته های پر طرفدار کنکور هستند. داوطلبان زمانی که شروع به درس خواندن میکنند تقریبا منابع و امکاناتشان مشابه یکدیگر است ولی چه اتفاقی میافتد که برخی در رشته های پرطرفدار و دانشگاه های برتر قبول می شوند؛ تفاوت ها از چه جایی نشأت میگیرد؟

مدل زندگی داوطلبان موفق کنکور1401

اساسا مدل زندگی داوطلبان کنکوری که در رشته های پرطرفدار قبول می شوند با سایر داوطلبان دیگر بسیار متفاوت است.به بیان دیگر اوقات فراغت،استراحت بین درس خواندن و یا زمانهای غیر درسی این داوطلبان حرفه ای است به گونه ای که بعد از زمان استراحتشان پر انرژی تر از قبل برای درس خواندن آماده می شوند ولی داوطلبان دیگر در زمان های غیر درسی تفریحاتی انجام می دهند که بعد از مدتی به آنها اعتیاد پیدا میکنند و به آن تفریحات وابسته میشوند.

برای مثال ورزشکارانی که به اردوهای تیم ملی یا تیم های مطرح میروند هرکدام برنامه مخصوص به خود را دارند و برای خوراک، تفریح و… نظم و قانون خاصی دارند.

این داوطلبان کنکوری از درس خواندن لذت میبرند  و درس خواندن را یک نوع بازی میدانند از این جهت که انقدر ادامه میدهند تا در نهایت موفق شوند.

لزوم صد درصد زدن دروس برای قبولی پزشکی😲

داوطلبان کنکوری باید با کیفیت درس بخوانند. داوطلبانی که جز رتبه های برتر هستند نیز تنها 3 درس را 100% میزنند. حتی بهترین ها هم برای کنکور آمادگیشان 100% نیست. بنابراین داوطلب نمی تواند با حداقل تلاش به دنبال بهترین نتیجه و صد زدن دروس کنکور باشد.

برخی از داوطلبان هم اکنون روزی 12_13 ساعت مطالعه میکنند چون به دنبال رتبه تک رقمی هستند. باید گفته شود داوطلبانی که رتبه برتر میشوند همیشه عالی نیستند آنها هم افت و خیزهایی دارند اما در حالت کلی اگر فعالیت این داوطلبان را بر روی نمودار در نظر بگیریم نمودار آنها یک روند صعودی خواهد داشت برای متوجه شدن این مورد به مصاحبه رتبه 1 کنکور مراجعه کنید.

برای مثال داوطلبی را در نظر بگیرید که کف مطالعه او در هفته های اول 5 ساعت است و برای هفته های آتی کف مطالعه او به 5.5_6 ساعت میرسد و به تدریج باید به دنبال افزایش ساعت مطالعه کنکور باشد اما اگر کف مطالعه این داوطلب تغییر نکند با 5 الی 6 ساعت مطالعه  در هفته در کنکور موفق نخواهد شد.

اقداماتی که برای رتبه برتر شدن باید انجام دهید

چهار اقدامی که داوطلبان کنکوری برای رتبه برتر شدن باید انجام دهند:

مورد اول) تلاش بسیار زیاد

مورد دوم) عدم کنکاش و جستجو در نحوه درس خواندن و رفتار سایر داوطلبان

مورد سوم) صبور بودن

مورد چهارم) در آخر اگر داوطلبان 3 اقدام قبلی را انجام دادند و به نتیجه نرسیدند باید برگردند و مسیر درست را پیدا کنند

نتیجه گیری: داوطلبانی که در آخر جز رتبه های برتر میشوند  سعی میکنند اشتباهاتشان را جبران کنند؛ از آنها درس بگیرند؛ آنها را تکرار نکنند و همواره رو به رشد باشند.

مشاوره پیشنهادی : ۷ عادت رتبه های برتر کنکور

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد قبولی رشته های پرطرفدار کنکور را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید:

www.AlirezaAfshar.org

برای نمایش این مطلب لطفا عضو شوید و در صورتی که قبلا عضو شدید از وارد شوید
عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مشاوره استاد علیرضا افشار پنجشنبه 06 آبان 1400 زمان : 12:32 نظرات (0)
بازدید : 189

در صورت عدم تطابق برنامه ی کلاس های درس داوطلبان با آزمونهای آزمایشی، داوطلبان کنکوری چه راهکاری را باید انجام دهند؟

 

سلام به خدمت همراهان عزیز ، کنکوریهای ۱۴۰۱ و کنکوریهای ۱۴۰۲ ؛ امیدوارم عالی و درجه یک باشید

خب پست امروز این موضوع مهمی هست که داوطلبان را دچار سردرگمی کرده و به عنوان یک دغدغه باعث شده این عزیزان ،چند برنامه و یا حتی بی برنامه شوند.حال داوطلبان دچار این مشکل خواهند شد که با چه برنامه ایی باید پیش رفت؟ اگر قرار باشد با برنامه ی کلاس درس جلو رفت پس آزمون آزمایشی که برایش هزینه ی زیادی کرده ایم چه میشود و یا اگر بخواهیم با برنامه ی آزمون جلو برویم پس از تکالیف و برنامه ی کلاس جا می مانیم.

در این شرایط عملا داوطلبان کنکوری دچار چندگانگی میشوند. برنامه ی مدرسه، کلاس درس، کلاس های آنلاین مدارس مشاور و یا حتی آزمون آزمایشی! پس مدیریت کردن این مسأله یکی از بزرگترین دغدغه های داوطلبان کنکوری است.

در حالت عمومی و کلی، برنامه ی یک کلاس درس و استاد از ابتدا تا انتها با سرفصل ها و جلساتی که استاد تعیین میکند پیش می رود، اینکه استاد در طول جلسات نه مکث میکند و نه تندتر از آن چیزی که باید باشد تدریس میکند.

کنکور آزمایشی نیز همین طور ، برنامه ایی یکه دارد که برای همه ی داوطلبان یکسان است و این خود ما هستیم که باید با برنامه ی کلاس درس یا کنکور آزمایشی سازگار شده و پیش برویم اما اگر جا ماندیم چه؟! برای جبران عقب ماندگی آزمون چه کنیم؟

چه دروسی در برنامه ریزی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

خیلی از داوطلبان کنکوری این تصور در ذهنشان وجود دارد که وقتی سر جلسه کنکور سراسری حاضر میشوند همه چیز دقیقا مشابه همان چیزی خواهد شد که آنها فکر می کردند. به طور مثال یک مربی فوتبال بیشتر اوقات تمام برنامه ریزی هایش بهم میریزد یک بازیکن اش در 15 دقیقه ی اول بازی اخراج و مصدوم شده یا هزار اتفاق غیرمنتظره دیگر به وجود خواهد آمد در هر حال این مربی است که باید شرایط را مدیریت کند .

پس یک داوطلب کنکوری نیز باید دقیقا مشابه مربی تمام شرایط را بسنجد . اما پر واضح است که داوطلبان در همه ی دروس شبیه به هم نیستند . پس یک داوطلب کنکوری میتواند دروسی که حجم کمتری دارند یا مطالعه ی آنها روان تر و ساده تر است و یا حتی نقطه قوت آنها محسوب میشود را با هر دو برنامه ی استاد و آزمون ،موازی پیش برده. اما مهم درجاییست که پای دروس اختصاصی و چالش برانگیز وسط می آید در این حالت راهکار چیست؟ روش برخورد با دروس مختلف آزمون به چه صورت است؟

تفاوت برنامه ریزی یک مشاور تحصیلی با برنامه ی جامع آزمونها و کلاس درس چیست؟

به طور کلی وقتی صحبت از برنامه ریزی کنکور به میان می آید ، باید به این نکته توجه داشت که برنامه ی کلاس درس و مدرسه و یا آزمونها یک برنامه ی عمومی و کلی برای همه ی داوطلبان خواهد بود. اما برنامه ی یک مشاور کنکور کاملاً شخصی سازی شده و متناسب با وضعیت و سطح علمی داوطلب تعیین خواهد شد.

خیلی اوقات برنامه ی کلاس و آزمون یک یا نهایتاً دو گام با برنامه ی خود ما تفاوت دارد، در اینصورت به راحتی می توان در زمان مرور یا دوره این عدم تطابق ها را برطرف نمود. اما اگر این تفاوت ها فاحش باشد و کنترل آن از دست داوطلبین عزیز خارج شود در اینصورت این خود ما هستیم که باید تصمیم درست گرفته ، زیرا پیش رفتن با همه ی این برنامه ها نه تنها منطقی و معقولانه به حساب نمی آید بلکه صدمات جبران ناپذیری را برای روند مطالعه ی ما در پی خواهد داشت.

اگر به هر دلیلی داوطلب عزیز بین انتخاب دو برنامه دچار سردرگمی شود راهکار چه خواهد بود برنامه ی استاد یا آزمون؟

جواب کاملاً واضح است، برنامه ی استاد. زیرا تدریس در یک کلاس درس فقط یکبار اتفاق می افتد اما آزمون آزمایشی بارها مرور و تکرار خواهد داشت و با برنامه ی درست میتوانید به تقسیم بندی برنامه آزمون بپردازید . پس اگر به هر علتی از آزمون جا مانده اید برنامه ی کلاس درس را فدای آن نکنید زیرا آزمون در آینده دوره و مرور خواهد داشت .

به طور مثال در بعضی مباحث آزمون پیش نیاز ها را رعایت نکرده است یا به خوبی زنجیره ی مطالعاتی را تعیین نکرده است مثلاً در درس فیزیک بخش الکتریسیته ی ساکن اگر آزمون قبل از بردار این مبحث را قرار داده باشد به رعایت پیش نیازها دقت نکرده است زیرا پیش نیاز این بخش بردار است و باید به ترتیب آن توجه کافی داشت . پس در این حالت منطقی است که با بودجه بندی کلاس درس و استاد پیش رفت.

اگر داوطلب کنکوری از مطالعه ی دروس ترم اول عقب مانده باشد راهکار چیست؟

دوستان عزیز، اگر در وضعیتی قرار گرفتید که به طور مثال از برنامه ی آزمون یک ترم عقب افتاده باشید و یا استاد مصلحت دیده باشد که بخاطر عدم رعایت پیش نیاز علمی باید با برنامه ی او جلو بروید از بودجه بندی آزمون چشم پوشی کنید و کاری را انجام دهید که به نفعتان باشد .

این قضیه درست شبیه این است که شما وسط یک فیلم سینمایی به سینما رسیده باشید بدیهی است که 1 ساعت اول فیلم را تماشا نکرده اید و همین باعث می شود که از فهمیدن کل موضوع فیلم غافل شوید و باید فیلم را در سانس بعدی تماشا کنید . پس درست این است که برگشت و از ابتدا مطالعه کرد.

داوطلبین کنکوری اگر از ترم اول جا مانده باشند، در ترم دوم مدرسه بیش تر با این مشکل دست و پنجه نر م می کنند، پس منطقی است که بازگردند و از صفر شروع کنند اما اگر در این بین دروسی وجود داشته باشد که عدم رعایت پیش نیاز در آن خللی به فهم کل مطالب وارد نمی کرد می توان با همان سر فصل ها و بودجه بندی های آزمون ها پیش رفت و مباحثی  که در آنها از آزمون و کلاس جا مانده اند را در بازه ی مناسب تر جبران کنند.

در صورتی که قصد مرور اصولی نیمسال اول را دارید بهتر است به مطلب مرور مباحث و دروس نیمسال اول کنکور مراجعه کنید.

اگر تدریس ارائه شده به شما  در کلاس کنکوری باشد با چه برنامه ای باید پیش رفت؟

پاسخ این است، اگر کلاس درس و مدرسه ، کنکوری پیش می رفت شما با همان بودجه بندی جلو بروید زیرا برنامه ی کلاس یکبار تدریس شده اما آزمون بارها مرور و تکرار خواهد داشت.

سخن پایانی در مورد عدم هماهنگی برنامه آزمون و کلاس

اما پیشنهاد بهتر برای داوطلبانی که چند برنامه دارند و در این باره دچار چالش شده اند این است که حتما از مشاور تحصیلی راهنمایی بخواهند، زیرا همانطور که درابتدا عرض کردم برنامه مشاور درست بر طبق پیشینه ی علمی و دانش شما است و تمام شرایط حال حاضر و مطالعاتی شما در آن اختصاصی شده و شما را تا حد زیادی از گمراهی رها میکند.

هرچند که در این بین هستند دوستان مشاوری که به برنامه ی مشخصی اعتقادی ندارند و برای تمام داوطلبان خود یک برنامه واحد را ارسال می کنند!!! باید به این نکته توجه داشت که برخی از عزیزان علی رغم  چند برنامه شدن باز هم نسبت به دریافت برنامه ی اختصاصی مقاومت کرده و اصرار به اجرای همزمان تمام برنامه ها دارند این خود باعث بروز مشکلات فراوانی در روند مطالعه و بخصوص سر جلسه کنکور خواهد شد.

درست شبیه این است که 12 سال در دوران مدرسه نمرات بین 10 تا 20 را با یک معیار نمره قبولی برای ما سنجیده اند اما کنکور بر عکس این تفکر است و اشتباه کردن سر جلسه ی کنکور نمره منفی خواهد داشت.

در پایان این نکته را یادآوری می کنم که با یک برنامه پیش رفتن هرچند به غلط خیلی بهتر از داشتن چند برنامه و عمل نکردن به تمام آنهاست. کاری بهتر است که، کامل و درست انجام شود و کار ناقص ، نتیجه ی ناقص به همراه خواهد داشت.

مشاوره پیشنهادی : راهکار قطعی افزایش تراز در کنکور آزمایشی

ویدیو توضیحات کامل استاد علیرضا افشار در مورد عدم تطابق برنامه آزمون و استاد را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید:

www.AlirezaAfshar.org

برای نمایش این مطلب لطفا عضو شوید و در صورتی که قبلا عضو شدید از وارد شوید
عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مشاوره استاد علیرضا افشار پنجشنبه 06 آبان 1400 زمان : 12:18 نظرات (0)
بازدید : 279

در بحث کامل گرایی و کمال گرایی در سال کنکور یا زندگی باید بدانیم که این ها دو موضوع کاملا متفاوت هستند و اکثر اوقات با هم اشتباه گرفته می شوند و کسانی که کامل گرا هستند را به صورت اشتباه کمال گرا معرفی می کنیم.

در این مقاله قصد داریم پیرامون توضیح این مساله با هم صحبت کنیم.

تعریف فرد کمال گرا در سال کنکور

فرد کمال گرا فردی است که بهترین را می خواهد و به کم قانع نیست. این افراد روحیه ای انعطاف پذیر دارند و بهترین و کامل ترین چیز موجود متناسب با شرایط را می خواهند و حداکثر استفاده را از حداقل ها می برند. در قید و بند زمان و ساعت نیستند و اگر روزی دیر از خواب بیدار شوند از باقی مانده زمان خود استفاده کامل را می برند.

کاری به گذشته ندارند. این افراد چون عملگرا هستند می توانند روزها و هفته های بسیار خوبی را با تلاش خود بسازند که در نتیجه به دستاوردهای خوبی هم می رسند و برنامه ریزی خود را انجام میدهد.

افراد کمالگرا اگر کم کاری داشته باشند خود را می بخشند و با حس و حال خوب راه خود را ادامه می دهند.در طی مسیر به مسائل حاشیه ای و کمبودها توجهی ندارند و هر چیز بالقوه ای را به بالفعل تبدیل می کنند. این افراد توانایی این را دارند که در هر لحظه در مواجهه با هر مشکلی یک راه حل خوب ارائه دهند. به حرف های اطرافیان کوچکترین توجهی ندارند و این حرف ها تاثیری روی آن ها نمی گذارد همانطور که در مطلب چگونه در سال کنکور به حرف دیگران توجه نکنیم؟ به آن پرداختیم.

این افراد معتقد هستند که موفقیت یک شبه به دست نمی آید و پله به پله باید رشد کرد.

تعریف فرد کامل گرا در سال کنکور

فرد کامل گرا فردی است که همه چیز را می خواهد و به وسط قانع نیست (همه یا هیچ). این افراد منعطف نیستند و اگر احساس کنند که به همه آن چه که در ذهن دارند نمی رسند دست از تلاش برمی دارند.

این افراد اگر یک روز دیر از خواب بیدار شوند، به بهانه دیر بیدار شدن، آن روز را از دست می دهند و هیچ کاری نمی کنند. مدام به گذشته توجه می کنند. این افراد چون همواره دنبال بهانه هستند عملگرایی بسیار کمی دارند و همین باعث می شود که روزها و هفته ها را با بهانه جویی و وعده های پوچ هدر بدهند و در نهایت به هدف خود نرسند.

این افراد اگر کم کاری داشته باشند خودشان را سرزنش می کنند و همواره حال بد و عذاب وجدان دارند. به مسائل بیرونی، عوامل حاشیه ای  و کمبودها توجه بسیاری دارند و این باعث می شود که عمل گرایی در این افراد کم باشد و قدرت حل مساله و ارائه راه حل برای استفاده حداکثری از شرایط و امکانات موجود پایین باشد.

این افراد توجه بسیاری به حرف مردم دارند و کوچکترین حرفی از سوی مردم آن ها را از تلاش برای رسیدن به اهدافشان باز می دارد. این افراد تلاش آدم های متوسط را قبول ندارند و انتظار دارند راه صدساله را یک شبه بروند.

کامل گرایی یکی از عوامل اصلی اهمال کاری در سال کنکور است.

فواید عمل گرا بودن در تحصیل و زندگی

اگر با عمل و تلاش، خودتان را به خودتان اثبات کنید در این صورت حس و حال بهتری خواهید داشت، روحیه شما عالی خواهد بود، اعتماد به نفس شما به بالاترین درجه خود خواهد رسید و شما مستعد رسیدن به موفقیت خواهد بود. یکی دیگر از فواید عمل گرا بودن این است که حتی اگر مسیری را اشتباه بروید در طی مسیر به اشتباه بودن آن پی می برید و اصلاح می کنید. در واقع عمل گرا بودن مثل یک راهنما راه را به شما نشان می دهد.

رهایی از آفت همه یا هیچ در سال کنکور

1) برنامه کوتاه مدت بریزید و خودتان را ملزم به اجرای آن برنامه کنید.

2) از درسی شروع کنید که به آن علاقه دارید.

3) با ساعت کم، تست های کم و … شروع کنید مثلا صبح تا ظهر

4) به یک نفر بگویید شما را زیر نظر بگیرد و عملکرد شما را بسنجد مثل پدر، مادر یا مشاور کنکور

رسیدن به موفقیت در یک شب

جمله ی کلیشه ای ولی بسیار درستی وجود دارد که هیچ موفقیتی یک شبه به دست نیامده و برای رسیدن به موفقیت باید پله به پله مسیر را طی کرد. در طی مسیر به تجربیاتی دست پیدا می کنیم که ادامه مسیر را مانند یک راهنما روشن می کند.

وسواس همه یا هیچ

افرادی که دچار این وسواس هستند باید حتما زیر نظر یک مشاور یا نزدیکان خود درس بخوانند و تمامی منابع اضافه را از جلوی چشم خود بردارند چون این افراد وسواس در مطالعه دارند و دوست دارند تمامی منابع را مطالعه کنند، همواره در حال حساب و کتاب و برنامه ریزی های غیرمنطقی هستند. عمل گرایی در آن ها بسیار پایین است و همین باعث می شود که حتی یک منبع را تا انتها مطالعه نکنند.

ایجاد تغییرات بزرگ با 10 روز عالی درس خواندن

اگر فردی 10 روز را عالی و بی وقفه به مطالعه بپردازد بعد از این 10 روز، مطالعه به صورت یک عادت در او نهادینه می شود و روزهای بعدی را می تواند راحت تر و بیشتر مطالعه کند.

نکات پایانی کامل گرایی یا کمال گرایی

نکته اول) اگر فردی هستی که می توانی کنکور را کنار بگذاری می توانی دنبال سربازی، ازدواج، شغل آزاد، حرفه و دانشگاه بدون آزمون بروی اما اگر نمی توانی این کار را بکنی ، با دست دست کردن فقط شروع کردن را برای خودت سخت تر می کنی پس همین الان که این مقاله را می خوانی شروع کن.

نکته دوم) هر فردی سابقه 12 سال درس خواندن در مدرسه را دارد و کنکور هم چیز عجیب تری از امتحانات مدرسه نیست و نباید دنبال بهترین روش مطالعه، بهترین منابع کنکور ، بهترین استاد و بهترین مشاور از ابتدای شروع به مطالعه گشت. این موارد را با عمل گرایی در طی میسر متوجه می شویم.

مشاوره پیشنهادی: راهکار غلبه بر تنبلی کنکوریها

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد کامل گرایی یا کمال گرایی در سال کنکور را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید :

www.AlirezaAfshar.org

برای نمایش این مطلب لطفا عضو شوید و در صورتی که قبلا عضو شدید از وارد شوید
عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مشاوره استاد علیرضا افشار چهارشنبه 05 آبان 1400 زمان : 14:36 نظرات (0)
بازدید : 255

ابتدا برای انتخاب بهترین منابع کنکور 1401 باید بدانیم تعریف منبع جامع و سال به سال چیست و چه تفاوت هایی با همدیگر دارند.

منابع جامع ( تک کتابی ) چه منابعی هستند؟

این منابع شامل سه پایه ی سال های دهم، یازدهم و دوازدهم می باشد که به صورت یکجا و کلی جمع آوری شده اند.

منابع سال به سال چه منابعی هستند؟

این منابع به صورت جداگانه برای سال های دهم تا دوازدهم می باشند که اغلب دانش آموزان سال پایه از این منابع یا منابع جامع سال پایه که شامل سال دهم و یازدهم است استفاده می کنند. انتشاراتی مانند گاج هر سه منابع جامع کنکوری، جامع سال پایه و سال به سال را دارند.

تعریف مباحث زنجیره ایی کنکور

یعنی مباحثی که از سال دهم و یا از سال یازدهم تا دوازدهم به هم مرتبط می شوند. برای مباحث زنجیره ایی بهتر است که منابع جامع کنکوری تهیه شود.

مثلاً برای درس ریاضیات مباحث تابع، حد، مثلثات به علت زنجیره وار بودن درسال های مختلف بهتر است از منابع جامع کنکوری استفاده شود. حسن منابع جامع کنکوری این است که همه ی درسنامه ها و پایه ها را به طور یکجا کنار هم آورده و داوطلب می تواند در زمان تدریس هر مبحث تمامی تست های مرتبط با آن را حل کند.

پیشنهاد ما برای درک بهتر زنجیره مراجعه به پست برنامه 50 روزه کنکور بهترین است که درآن به مهمترین مباحث اشاره شده.

برای چه دروسی از منابع جامع کنکوری استفاده کنیم؟

دروسی مانند عربی ، ریاضی و از این قبیل که مباحث به صورت زنجیره وار و هر ساله به دانش آموزان ارائه می شود را می توان با منابع جامع کنکوری مطالعه کرد. البته دروسی مانند زبان انگلیسی را نیز با وجود عدم ارتباط لغات در هر پایه می توان با منابع جامع پیش برد.

مطلب پیشنهادی: روش مطالعه دروس تخصصی کنکور

آیا دانش آموزان می توانند از منابع سال به سال برای مباحث زنجیره ای استفاده کنند؟

این رویکرد شاید برای داوطلبان کنکوری ضعیف مناسب به نظربیاید اما منابع جامع کنکور به این صورت هستند که مباحث پیش نیاز را درابتدا آورده، مانند کتاب جامع ریاضیات مهر و ماه که مباحثی مانند مرور ریاضیات پایه را قرار داده و به تدریج به مباحث جامع می پردازند. پس باید گفت که درمنابع جامع کنکوری زنجیره ی دروس کنکور بهتر ارائه شده است.

برای چه دروسی از منابع سال به سال استفاده کنیم؟

مباحثی که به صورت مجزا بوده و هیچ پیش نیازی نداشته باشند را می توان با منابع سال به سال مطالعه کرد. مانند فیزیک سال یازدهم که ارتباط کم تری با سال دهم و دوازدهم دارد را می توان با منابع سال به سال مطالعه کرد.

داوطلبان کنکورسراسری درس زیست شناسی را می توانند با منابع سال به سال و تکی مطالعه کنند اما برای مباحث ترکیبی آن باید منابع مبحثی مطالعه شود. مثلاً مباحث گیاهی، ژنتیک، جانوری که ازمنابعی مانند تخته سیاه، مهروماه، خیلی سبز می توان استفاده کرد. درس ادبیات فارسی نیز مانند درس زیست شناسی بوده و با منابع سال به سال می توان مطالعه کرد. اما برای مباحث ترکیبی آن از منابع مختلف موجود در بازار می توان استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: روش مطالعه دروس عمومی کنکور

چند نکته مهم در مورد انتخاب منابع سال به سال و جامع

نکته اول) داوطلب باید منابعی را تهیه کند که درحد فهم و ادراک وی بوده و با توجه به پایه ی درسی اش انتخاب شود و به صرف اینکه فلان رتبه برتر از آن استفاده کرده هیچ منبعی را تهیه و مطالعه نکند.

نکته دوم) به طور کلی منابع جامع و مبحثی نسبت به منابع سال به سال برای آزمون کنکور سراسری مناسب تر هستند.

نکته سوم) مباحثی که ترکیبی هستند و به صورت زنجیره وار و مبحثی مطالعه می شوند را باید با منابع جامع کنکوری مطالعه کرد. درکل داوطلب باید با رویکرد مبحثی پیش برود.

نکته چهارم) داوطلبان پایه ی سال یازدهم می بایست حتماً از منابع جامع پایه استفاده کنند، دروسی مانند عربی، ریاضی، زیست شناسی رانیز از این منابع استفاده کنید.

نکته پنجم) دانش آموزان پایه ی سال دهم فقط از منابع سال به سال پایه ی دهم می بایست استفاده کنند.

نکته ششم) برای مباحث زنجیره وار داشتن پیش مطالعه و پیش خوانی به داوطلبان سال پایه توصیه می شود.

نکته هفتم) داوطلبان سال پایه از منابع جامع کنکوری استفاده نکنند اما داوطلبان سال پایه برای برخی دروس از منابع جامع پایه و در برخی دیگر از منابع سال به سال استفاده کنند.

مضرترین و سمی ترین کار برای داوطلبان کنکور سراسری این است که از چندین منبع آموزشی مختلف استفاده کرده و بعد از آن مباحث تست بزند زیرا این روش تعداد تست و تمرین داوطلب را کاهش می دهد و وی را دچار وسواس همه چیزدانی می کند.

پیشنهادهای مشاوره ای :

کارگاه تکنیک های تست زنی کنکور(۱)

کارگاه تکنیک های تست زنی کنکور(۲)

کارگاه تکنیک های تست زنی کنکور(۳)

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد انتخاب منابع سال به سال یا جامع را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید:

www.AlirezaAfshar.org

برای نمایش این مطلب لطفا عضو شوید و در صورتی که قبلا عضو شدید از وارد شوید
عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مشاوره استاد علیرضا افشار چهارشنبه 05 آبان 1400 زمان : 12:05 نظرات (0)
بازدید : 201

یکی از مسائلی که در سال حساس و سرنوشت ساز کنکور، بسیاری از داوطلبان درگیر آن می شوند، درگیری در روابط عاطفی با جنس مخالف است.

در این سال حساس یکی از سوالات پرتکرار از مشاورها در پرسش و پاسخ رایگان کنکور این است که آیا روابط عاطفی در سال کنکور می تواند محرک، انگیزه بخش و کمک کننده باشد و باعث شود که فرد به هدفی که در ذهن دارد برسد یا خیر؟

آیا من به عنوان یک مشاور موافق روابط عاطفی در سال کنکور هستم یا مخالف؟

در این مقاله قصد داریم پیرامون این مساله صحبت کنیم.

عوامل مورد نیاز برای موفقیت در کنکور

ما برای این که در کنکور موفق شویم و به هدف خود برسیم به 3 عامل تلاش، تمرکز و تداوم نیاز داریم. که این 3 مورد به هم وابسته هستند. به عنوان مثال اگر فرد، ساعت مطالعه کمی داشته باشد یا هنگام مطالعه از تمرکز کافی برخوردار نباشد، تلاش او به نتیجه نمی رسد.

عامل تلاش در موفقیت کنکور

منظور از تلاش، ساعت مطالعه بالا و تعداد تست فراوان می باشد. هر چقدر ساعت مطالعه فرد بالاتر باشد وقت بیشتری برای زدن تست و رسیدن به تسلط خواهد داشت. در کنکور فقط به سوالاتی می شود پاسخ داد که بر آن ها تسلط کامل داریم که این فقط با ساعت مطالعه بالا و تست زنی کنکور فراوان حاصل می شود.

عامل تمرکز در موفقیت کنکور

در بحث تمرکز ما 2 بعد ذهنی و فیزیکی را بررسی می کنیم. منظور از بعد ذهنی این است که حواس فرد هنگام تدریس به طور کامل به استاد باشد و پرش ذهن نداشته باشد چه در کلاس حضوری چه در کلاس آنلاین و دی وی دی های کنکور و چه هنگام مطالعه فردی. همچنین فرد نباید درگیر مسائل حاشیه ای خانوادگی، روابط عاطفی یا دوستان شود.

در بعد فیزیکی فرد نباید به دنبال بهترین کتاب، کلاس، آزمون، استاد یا مشاور باشد. یا به دنبال بهترین روش مطالعه کنکور و بهترین برنامه باشد. یا به طور مداوم از این فصل به آن فصل از کتاب پرش کند بدون این که تسلط کافی روی آن فصل پیدا کرده باشد .

عامل تداوم در موفقیت کنکور

در بحث تداوم باید بدانیم که اساس روزمرگی های یک کنکوری باید درس خواندن باشد. اگر چند روز نقش یک آدم درجه یک را بازی کند بعد از چند روز به عادت تبدیل می شود ولی اگر درگیر روابط عاطفی شویم اولویت اول ما به جای درس خواندن و تداوم، رابطه عاطفی می شود. اما اگر فرد تلاش کند و سعی کند تداوم را حفظ کند از بازتاب عملکرد خود انرژی می گیرد و همین احتمال تداوم و حفظ انگیزه کنکور را بیشتر می کند.

انواع روابط عاطفی و عاشقانه در سال کنکور

چند نوع رابطه عاطفی و عاشقانه در سال کنکور ممکن است بین دختر و پسر ایجاد شود :

مورد اول) رابطه عاطفی دو طرفه در سال کنکور

در این رابطه دختر و پسر با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می کنند، با هم مطالعه می کنند، رفع اشکال می کنند و یا حتی ممکن است برای گرفتن انگیزه با هم رقابت کنند.

این رابطه از نظر ظاهری بسیار خوب و کمک کننده است اما در ادامه مسیر، به واسطه یک سری از مسائل این رابطه از مسیر اصلی خارج می شود و زمان زیادی از فرد را می گیرد چون طرف مقابل نیاز دارد که فرد برایش زمان بگذارد و حرف هایش را بشنود. و اگر فرد قادر نباشد، دلخوری پیش می آید یا حتی ممکن است به یک رابطه نافرجام و یک طرفه تبدیل شود که یکی از طرفین خواهان ادامه رابطه نباشد که در این صورت بسیار مخرب است.

مورد دوم) رابطه صرفا درسی در سال کنکور

یک سری از دختر و پسرها در سال کنکور به دنبال رقیب درسی می گردند یا کسی که به آن ها انگیزه بدهد و بدون هیچ نیتی برای ایجاد رابطه، در مسائل درسی با جنس مخالف در رابطه و تماس قرار می گیرند.

اما باید گفت که وقتی پنبه و آتش در کنار هم قرار می گیرند دور از ذهن نیست که اتفاقاتی بین آن ها رخ بدهد و رابطه به یک رابطه عاطفی تبدیل شود. علی الخصوص در سال کنکور که سال پرفشاری می باشد این رابطه ها برای کنکوری ها بسیار جذاب جلوه می کنند و فرد دوست دارد مورد توجه و حمایت قرار گیرد. در نتیجه از ابتدا نباید به دنبال رقیب درسی آن هم از جنس مخالف گشت.

در طرح کلاس مشاوره علیرضا افشار برای رفع این نساز داوطلبان گروه های رقابت درسی ایجاد کرده ایم که داوطلبان بدون ارتباط مستقیم با یکدیگر به رقابت درسی بپردازند و وارد حاشیه نشوند،برای اطلاعات بیشتر به صفحه ی خدمات مشاوره علیرضا افشار مراجعه کنید.

مورد سوم) رابطه عاطفی و احساسی یک طرفه

این رابطه اکثر مواقع بین مشاور و شاگرد یا استاد و شاگرد ایجاد می شود. در سال های اخیر با بازار داغ کنکور، بسیاری از رتبه های برتر سال های گذشته وارد وادی تدریس یا مشاوره شده اند.

این افراد چون اختلاف سنی کمی با داوطلبان کنکوری دارند و تجربه تدریس و در ارتباط قرار گرفتن با جنس مخالف را هم ندارند با یک سری از رفتارها، شوخی ها و حرکات باعث سوتفاهم شده اند که این موضوع باعث می شود داوطلب، خیال پردازی کند یا به این مشاور یا مدرس وابستگی پیدا کند و باعث از بین رفتن زمان طلایی کنکور خود شود.

یا حتی ممکن است که این رفتارها به قصد قبلی و به نیت سو استفاده از او سر زده باشد. باید گفت که فرد باید سریعا خود را از این رابطه ها بیرون بکشد و به امید ازدواج و سراب آینده اش را خراب نکند.

سال کنکور سال مطالعه و تلاش است

ما به انتخاب خود تصمیم گرفته ایم که در کنکور شرکت کنیم و یک کنکوری باشیم. آزمونی که آینده شغلی و مالی ما را تا حد زیادی مشخص می کند. پس در این سال، اولویت اول و آخر ما باید مطالعه باشد و مسائل دیگر ماند روابط عاطفی باید به بعد از کنکور موکول شود.

یک دختر یا یک پسر، اول باید خودش را بسازد و خودش را به خودش ثابت کند، بعد وارد رابطه با جنس مخالف بشود. در واقع هرکاری باید در زمان مناسب خود انجام بگیرد و سال کنکور زمان مطالعه است نه کارهای دیگر.

در آکادمی راهشناس تصمیم گرفتیم به این دست از مشکلات جوانان بیشتر بپردازیم که میتوانید با ما همراه باشید.

مشاوره پیشنهادی : راهکارهای ترک خودارضایی

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد روابط عاطفی کنکور را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید:

www.AlirezaAfshar.org

برای نمایش این مطلب لطفا عضو شوید و در صورتی که قبلا عضو شدید از وارد شوید
عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مشاوره استاد علیرضا افشار چهارشنبه 05 آبان 1400 زمان : 11:49 نظرات (0)
بازدید : 253

نکات مهم برای کسانی که از اواخر پاییز برای کنکور مطالعه می کنند

پیش از این در رابطه با برنامه ­ریزی ، تست زنی ، کیفیت مطالعه ، مدیریت آزمون ، خلاصه­ نویسی ، بحث­ های انگیزشی کنکور و نحوه مطالعه دروس و جبران عقب ماندگی آزمون به طور مفصل بحث کردیم در این مقاله قصد داریم نکات بیشتری را برای تکمیل مطالب قبلی به شما ارائه دهیم .

کم آوردن وقت در جلسه آزمون آزمایشی

بسیاری از داوطلبان کنکور مشکل کم آوردن زمان در جلسه آزمون را تجربه کرده ­اند. برای حل این مشکل باید چندین آزمون را در تایم کمتر از استاندارد از خودشان بگیرند یعنی به جای اینکه برای پاسخگویی 4 ساعت و ربع زمان داشته باشند آزمون را در 3 ساعت و 45 دقیقه تمام کنند.

ممکن است با این کار درصدهایشان پایین بیاید ولی به مرور این مشکل حل می­شود و فرد قدرت انتخاب و تصمیم گیری پیدا می­کند که به عنوان مثال به جای زدن یک تست وقت گیر زبان فارسی ، 2 تست ساده دینی را پاسخ دهد و به راحتی از تست­های سخت بگذرد.

آزمون های تالیفی کنکور در این زمینه می تواند به کمک شما بیاید.

استفاده از زمان­ های مرده در سال کنکور

بعضی از کارها مثل زدن تست قرابت و آرایه ، حفظ لغات ، تاریخ ادبیات و …. را می­توان در زمان­های مرده مثل مطب دکتر ، در مسیر خانه داخل اتوبوس یا ماشین ، فاصله بین دو کلاس در مدرسه و… انجام داد.

چنین کارهایی انگیزه فرد را بالا می­برند و همچین فردی وقتی از مدرسه به منزل می­آید سریعاً به سراغ درس­ها می­رود و احتمال اتلاف وقت در این افراد بسیار پایین است.

اهمیت خلاصه نویسی در کنکور

اهمیت خلاصه نویسی زمانی مشخص می­شود که در آذر ماه آزمون­ه ایی مثل گاج و قلم چی ضمن پیشروی ، برنامه دوره گذاشته ­اند. اگر فرد در طی سال اهمال کاری کرده باشد و مباحث نخوانده زیادی داشته باشد و یا خلاصه نویسی خوبی نداشته باشد در این آزمون­ها به مشکل بر می­خورد .

اگر خلاصه­ های خوبی در طی سال برای خود نوشته باشد با صرف کمترین زمان این مباحث را مرور کرده و نتیجه خوبی می­گیرد و دچار افت راندمان مطالعه نخواهید شد .

بعضی از موسسات در این شرایط از فرصت استفاده کرده و سعی در فروش جزوات یا DVD های خود دارند و چون فرد به شدت دچار استرس و نگرانی می­باشد ممکن است گول این افراد سودجو را بخورد.

در صورتی که خلاصه­ های هر فرد مختص همان فرد است و تا زمانی که فرد به تعداد 200 تست در روز نرسیده نباید خلاصه نویسی کند چون خلاصه نویسی باید بعد از چند مرحله تست زنی و خلاصه نویسی باشد.

مطلب پیشنهادی: خلاصه نویسی کارگاه 9 آذر تهران

شرطی نکردن ساعت مطالعه کنکور

در سال کنکور بهتر است فرد ساعت دیواری یا هر نوع ساعتی را از خود دور کند و برای شمارش ساعت مطالعه از کرنومتر استفاده کند چون خیلی وقت­ها فرد انگیزه و توانایی ادامه مطالعه را دارد اما چون همیشه در آن ساعت خواب بوده ناخودآگاه دچار خواب آلودگی می­شود که این خواب از سر نیاز نیست بلکه از روی عادت و شرطی شدن می­باشد.

حل سوالات ساده در اوایل صبح و آخر شب

در این ساعت­ها چون پرش ذهن و افت دقت داریم بهتر است چند سوال ساده یا محاسبات ساده ریاضی حل کنیم مثل جمع و تفریق­ های ساده.

ساعت مطالعه بالا در کنکور

در سال کنکور داشتن ساعت مطالعه بالا بسیار اهمیت دارد اما باید دقت داشت این ساعت مطالعه بالا باید با کیفیت بالا همراه باشد یعنی حجم کار زیادی را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم و سپس به فکر افزایش ساعت مطالعه باشیم.

چون در این صورت حتی اضافه کردن یک ساعت به ساعت مطالعه باعث می­شود مطالب زیادی را مطالعه کنیم و تأثیر زیادی در پیشبرد برنامه ­های ما داشته باشد.

کامل خواندن دروس کنکور

چون سوالات کنکور قابل پیش­بینی نیستند فرد باید موقع مطالعه به همه مباحث به یک اندازه بپردازد و هیچ تیپ تستی را تا حد امکان حذف نکند. چون در این صورت ممکن است به جواب تست نرسد یا آن را اشتباه جواب دهد.

مطالعه همراه با تعهد

در سال کنکور مطالب زیادی باید مطالعه شوند و فرد زمان زیادی برای دوباره خوانی یا چندباره خوانی ندارد پس با وعده دادن به خود که آزمون دوباره به این قسمت بر می­گردد ، نباید کم­ کاری کند و مرورهای به موقع و زدن تست­های پوششی را فراموش کند.

نحوه جبران عقب افتادن از بخشی از برنامه روزانه

برای این که احتمال عقب افتادن از برنامه را پایین بیاوریم از برنامه ساعتی به هیچ عنوان استفاده نمی ­کنیم چون ممکن است در آن ساعت برای فرد اتفاقی بیفتد و از برنامه جا بماند. اگر از بخشی از برنامه به هر علتی جا ماندیم آن قسمت را به آخر شب بعد از انجام بقیه برنامه آن روز موکول می­کنیم.

اما اگر دیدیم زمان کافی برای این کار نداریم بهترین کار این است که کم اهمیت ترین برنامه آن روز را حذف کنیم و آن را فردا انجام دهیم تا تایم برای بقیه برنامه باشد. یک روش دیگر که خیلی هم مورد پسند ما می­باشد این است که تایم را فشرده کنیم و به همه برنامه آن روز برسیم. اگر باز هم نشد آن قسمت را به 2 روز قبل از آزمون که برنامه ما کاملاً خالی می­باشد موکول می­کنیم.

مطلب پیشنهادی: جبران عقب ماندگی از برنامه ی آزمون های آزمایشی

اهمیت خوب گوش دادن به تدریس معلم از همان ابتدای سال

وقتی فرد در مدرسه یا کلاس تمام حواسش به تدریس معلم باشد 2 حالت پیش می­ آید اگر تدریس معلم کافی و عالی باشد بحث آموزشی آن مبحث در مدرسه یا کلاس انجام می­شود و فرد وقتی در منزل است فقط کافی است با تست زیاد تسلط خود را افزایش دهد اما اگر تدریس معلم خوب هم نباشد باز هم فرد در کلاس به یک پیش زمینه ­ای از آن مبحث دست پیدا می­کند و در منزل با صرف کمترین زمان با درسنامه ، آموزش خود را کامل می­کند .

سرعت کم آزمون­های آزمایشی در ابتدای سال

در ابتدای سال برای جذب دانش آموزان بیشتر ، سرعت پیشروی در آزمون­ها کم است. اما در نیمه دوم سال سرعت پیشروی آزمون­ها به شدت بالا می­رود.

در واقع ما برای یک پایه + نصف دوازدهم در ابتدای سال تا دی ماه چیزی حدود 7 و نیم ماه زمان داریم اما برای نصف دیگر دوازدهم + پایه دیگر که در ترم 2 باید مطالعه شوند فقط و فقط 2 و نیم ماه وقت داریم. پس بهترین کار این است که زوج درسی را که در آن مشکل بیشتری داریم را در ترم اول برداریم .

توجه به پیش نیازها از همان ابتدای سال

چون دروس تحلیلی را باید طبق زنجیره مشخصی مطالعه کرد و پیش­ نیازها را رعایت کرد پس از همان ابتدای سال که سرعت آزمون­ها پایین است باید توجه کافی به این قضیه داشته باشیم و سعی کنیم از برنامه عقب نمانیم بلکه در صورت مسلط بودن به برنامه آزمون بهتر است کمی هم از آن جلو بزنیم چون در ترم 2 سرعت پیش­روی آزمون­ها بالاست .

معلم ­ها هم با سرعت بیشتری تدریس می­کنند اگر عقب افتادگی از ترم 1 مانده باشد به شدت به مشکل بر میخوریم.

موازی پیش بردن هر 2 زوج درس در برنامه

اگر فردی در آزمون­ ها تراز بالایی دارد و وقت کافی هم برای مطالعه بیشتر از برنامه آزمون را دارد می­تواند هر 2 زوج درس را با هم به صورت موازی پیش ببرد.

البته این کار تا زمانی که به برنامه اصلی شخص خللی وارد نکند مجاز است اما اگر افت تراز اتفاق افتاد باید فقط یک زوج درس را از آن به بعد مطالعه کند.

اشتباه رایج در رو آوردن به دروس توصیفی برای بالا بردن تراز

بعضی از داوطلبان برای بالا بردن تراز خود ترجیح می­ دهند تایم بیشتری را به دروس توصیفی اختصاص دهند چون مسلط شدن در این دروس به سرعت اتفاق می­افتد اما فرد باید به این نکته توجه داشته باشد که هدف نهایی ما کنکور می­باشد نه انتخاب بهترین آزمون آزمایشی .

پس با این کار نباید خودش را گول بزند و باید به دروس توصیفی و تحلیلی به اندازه کافی بپردازد.

برای نمایش این مطلب لطفا عضو شوید و در صورتی که قبلا عضو شدید از وارد شوید
عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مشاوره استاد علیرضا افشار چهارشنبه 07 مهر 1400 زمان : 9:06 نظرات (0)
بازدید : 261

رتبه شدن در کنکور از مهر ماه

بسیاری از داوطلبانی که از تابستان به خوبی استفاده نکرده اند اکنون این پرسش را مطرح می کنند که آیا در 9 ماه می توان رتبه ی برتر کنکور شد؟

رتبه های برتر کنکور از کی شروع کردند؟

اکثرا تصور می کنند تمام رتبه های برتر از تیر ماه شروع کرده اند و کسی که از مهر ماه  شروع می کند شانس رتبه شدن در کنکور سراسری را ندارد.

به همین دلیل کسانی که از درس های خود جا مانده اند و یا نتایج نا مطلوبی در آزمون های آزمایش کنکور کسب کرده اند موفقیت در این مسیر را بر خود سخت و غیر ممکن می بینند.

چقدر از رقبای خود برای رتبه برتر شدن عقب هستید؟

این حقیقت که قطعا رقبایی وجود دارند که در تابستان کنکور بهتر و قوی تر کار کرده باشند را نمیتوان کتمان کرد اما باطن وضعیت درس خود را با ظاهر وضعیت دیگران مقایسه نکنید.

ایده آل ترین حالت استفاده از تابستان کنکور جمع بندی دروس پایه ی کنکور و بخشی از دروس دوازدهم به همراه دوره و مرور است اما واقعا همه ی افراد این کار را با کیفیت و اصولی انجام داده اند؟

پاسخ به این سوال روشن است اگر شخصی فارغ التحصیل نباشد اولین بار است کنکور می دهد در نتیجه با مشکلاتی در شروع کنکور۱۴۰۱ خود رو به رو شده است وبه آزمون و خطا پرداخته است پس نمی توان برای بسیاری از این افراد حالت ایده آل در نظر گرفت.

درس خواندن از مهر ماه برای کنکور

تابستان گرچه زمان بهتر و بدون استرسی است و وقت بیشتری برای درس خواندن دارید و در کل روی کاغذ زمان بهتری برای درس خواندن است اما معمولا در تابستان قلق گیری برای کنکور صورت می گیرد.

گرچه کسی منکر بعضی از داوطلبان که تابستان نیز با با کیفیت مطالعه کرده اند اند نمی شود اما واقعیت این است عموم داوطلبان اینگونه نبوده اند.

آیا امکان موفقیت در کنکور از مهر ماه وجود دارد؟

بودجه بندی آزمون قلم چی ۲۳ مهرماه تقریبا از صفر آغاز می شود پس هنوز زمان هست البته باید این نکته را ذکر کنیم که وقت هست اما اگر افزایش کیفیت مطالعه را در دستور کار خود قرار دهید نه بهانه های گوناگون را.

پس تا زمان بیشتری را از دست ندادید عادات بد خود را اصلاح کنید و اهمال کاری در کنکور را کنار بگذارید.

با حس بد و عذاب وجدان درس نخواندن در گذشته چه کنیم؟

این سوال را از خود بپرسید که اگر 3 ماه تابستان عالی درس می خواندید از مهر چه می کردید؟ منطقا در پاسخ این سوال باید بگویید که باز هم به درس خواندن با جدیت تمام ادامه می دادم تا زحماتم از بین نرود.

در صورتی که تابستان درس می خواندید کار راحت تری داشتید اما در عملکرد تفاوت چندانی ندارد.

پس برای شروع صفر کنکور از مهرماه توجه کنید که هر کس مسیر خودش را دارد و تلاش بهتر بقیه مانع موفقیت شما در کنکور نیست.

شروع بهتر الزاما به معنی پایان بهتر در کنکور نیست

خیلی از رتبه های برتر درس خواندن حرفه ای خود را از مهر شروع کرده اند این مطلب را از مصاحبه ی بسیاری از آنها نیز می توانید دریابید مصاحبه رتبه یک کنکور خانم شب خیز که از شاگردان خصوصی استاد افشار نیز بوده اند نیز مطالب مهمی را در بر میگیرد.

در صورتی که برنامه ریزی کنکور مناسب و اصولی داشته باشید مدرسه رفتن نیز در مسیر موفقیت شما تاثیر منفی نخواهد گذاشت و این موضوع که اکثر رتبه های برتر کنکور از دانش آموزان هستند خود سندی بر این ادعا است.

گروهی از فارغ التحصیلان نیز منتظر اعلام نتایج کنکور سراسری 1400 بودند و عملا از مهر استارت جدی می زنند.

نقش آزمون آزمایشی در موفقیت کنکور

به هیچ وجه نقش آزمون آزمایشی را در موفقیت کنکور نادیده نگیرید در مطلب انتخاب بهترین آزمون آزمایشی مفصل به بررسی این موضوع پرداختیم.

تنها راه گرفتن بازخورد درست و قابل استناد آزمون است و تنها به حس خود از درس خواندن اعتماد نکنید. اگر درست درس خوانده باشید تراز آزمون شما باید بیانگر این موضوع باشد.

نتیجه گیری

با تلاش بیشتر عقب ماندگی از اهداف خود را جبران کنید انرژی منفی و ادامه ی اهمال کاری بدترین انتخاب ممکن در شرایط فعلی کسانی است که از تابستان به خوبی استفاده نکرده اند.

مشاوره پیشنهادی : روزانه چند ساعت درس بخوانیم ؟

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد رتبه شدن از مهر ماه را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید:

www.AlirezaAfshar.org

برای نمایش این مطلب لطفا عضو شوید و در صورتی که قبلا عضو شدید از وارد شوید
عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مشاوره استاد علیرضا افشار چهارشنبه 07 مهر 1400 زمان : 8:24 نظرات (0)
بازدید : 207

در سال کنکور فقط باید درس خواند یا می توان به فعالیت غیر درس هم پرداخت؟

برخی از داوطلبان درباره ی اینکه آیا درسال کنکور می بایست فقط به درس خواندن پرداخت و هیچگونه کلاس غیر درسی شرکت نکرد سؤال می پرسند؟

در پاسخ می توان اینطور بیان کرد که اگر کلاس مورد نظر به گونه ایی باشد که فرد بعد از آن بتواند با انگیزه ی بیشتر به درس و مطالعه بپردازد، مانند کلاس های ورزشی ، شرکت در آنها برای داوطلب هیچ منعی نخواهد داشت.

البته اگر همین کلاس های ورزشی در سطح پیشرفته و حرفه ایی برای مسابقات باشد بطوریکه شرکت در آنها داوطلب را مجبور به حضور در اردوهای ورزشی کند به طور کامل با کنکور در تناقض است. حتی حضور در کلاس هایی مانند زبان انگلیسی نیز در هر صورت برای سال کنکور شما می تواند وقت گیر باشد.

البته تمام موارد فوق به معنای این نیست که فرد تمام مدت باید به مطالعه و درس خواندن مشغول باشد و زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص ندهد. در این میان نیز خانواده های محترم می بایست میزان حساسیت خود را به نحوه ی مطالعه ی داوطلبان کم کرده و با شرایطی که کنکور ایجاب می کند از فرزندان خود توقع داشته باشند.

آیا می توان در هر زمان که داوطلب انرژی لازم را برای مطالعه نداشت به استراحت پرداخت؟

با کنکور سراسری می بایست یک رابطه ی کاملاً دوستانه برقرار کرد: این مورد یعنی آنکه داوطلب می تواند در انتهای مطالعه ی حجم هر روز و رسیدن به ساعت مطالعه مناسب حدود 1 الی 2 ساعت را به استراحت پرداخته و تجدید انرژی کند.

اما اگر درسی مطالعه نشود و داوطلب به بهانه های مختلف کل روز را تعطیل کند و مطالعه نداشته باشد کار غلطی است. قبل از مطالعه ی کامل برنامه ی هر روز به خود پاداش و استراحت ندهید بلکه با خود عهد ببندید که در ابتدا درس همان روز را مطالعه کرده و بعد از آن می توانید به عنوان پاداش برای بازه ی کوتاهی استراحت کنید.

توجه: چیزی که برای مطالعه ی کنکور سراسری لازم و مهم است میزان ساعات مطالعه ی بالا نیست بلکه حجم و تراکم بالای مطالب و حل تست و تمرین کنکور بسیار با اهمیت تر است.

نکته: اگر داوطلب در مطالعه ی خود استمرار و تعهد نداشته باشد و نوسان در مطالعه داشته باشد به مرور زمان به بهانه ی شروع از فردا، تمام  روز را به استراحت می پردازد و همین رفتار به مرور زمان به عنوان یک عادت در وی نهادینه می شود.

به استراحت در سال کنکور به عنوان پاداش نگاه کنید

داوطلب باید به این مسأله آگاه باشد که درصورت انجام مطالعه ی خوب و متداوم به خود استراحت پاداش دهد و در غیر اینصورت اینکار را نکند زیرا یک رفتار ناپسند را در خود نهادینه کرده که از بین بردن این ساختار عواقب جبران ناپذیری را برای وی در بر خواهد داشت.

با تغییر تنوع درسی، داشتن استراحت های بین مطالعه در همان محیط مطالعه می تواند باعث رفع کسلی و بی حالی در فرد شود. اما در مجموع 5 دقیقه استراحت به ازای هر 25 دقیقه مطالعه امری معقول خواهد بود.

به خصوص برای دروسی که بصورت پارت بندی شده مطالعه می شوند مانند دروس عمومی اما برای دروس اختصاصی می توان به ازای هر 50 دقیقه مطالعه 10 دقیقه استراحت، و یا به ازای هر 75 دقیقه مطالعه حدود 15 دقیقه استراحت را در نظر گرفت.

نکاتی درباره ی استراحت کردن در سال کنکور

1) اعداد گفته شده برای میزان استراحت یک نمونه و مثال است و برای هر شخص متفاوت و دارای انعطاف است.

2) نمودار انرژی – زمان می گوید که در ساعات ابتدایی روز که انرژی درسطح ماکزیمم خود قرار دارد دروس  به نسبت سنگین تر را جایگزین مطالعه ی مطالب رند و ساده تر کنید.

3) اگر داوطلب ساعت استراحت های مستمر را در برنامه ی درسی خود داشت که در برخی روزها استحقاق آن استراحت را نداشت می بایست آن زمان را از خود دریغ کرده و به مطالعه بپردازد.

4) مطالعه می بایست فشرده باشد و بین دروس به جای استراحت های طولانی تنوع درسی را تغییر داد که در مطلب برنامه ریزی کنکور به طور کامل بررسی کرده ایم.

5) به استراحت ها و وقفه های کوتاه مدت بین مطالعه ی دروس ایرادی وارد نیست.

6) وقت ها و زمان های مرده را می بایست شناسایی کرد و از تمام آن لحظات به نحو بهتری استفاده کرد که برای درک بیشتر توصیه میکنیم گزارش و تحلیل عملکر روزانه درسی را بررسی کنید.

استراحت هر فرد می بایست به میزان صلاحیت در نحوه ی مطالعه ی دروس در هر روز اتفاق بیافتد و والدین نیز به جای ناظم بودن و اجبار به ساعات مطالعه ی زیاد می توانند فقط ناظر بوده و عملکرد آنها را شاهد بوده که در اینصورت یا به داوطلب تذکر داده و یا به مشاور تحصیلی کنکور باز خورد دهند.

مشاوره پیشنهادی : آموزش تقسیم برنامه آزمون در روز

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد استراحت در سال کنکور سراسری را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید:

www.AlirezaAfshar.org

برای نمایش این مطلب لطفا عضو شوید و در صورتی که قبلا عضو شدید از وارد شوید
عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مشاوره استاد علیرضا افشار جمعه 02 مهر 1400 زمان : 9:28 نظرات (0)

تعداد صفحات : 123

درباره ما
Profile Pic
ثبت نام کنکور 1402 آغاز شد مشاوره خصوصی علیرضا افشار ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳ اولین سایت مشاوره ای حرفه ای در جهت گسترش عدالت آموزشی با ارائه جلسات آموزشی_مشاوره ای محتوا محور -کاملا رایگان و بدون تبلیغات؛ برای استفاده از همایش های انرژیک و مقالات آموزشی سایت از آرشیو 11 ساله کارگاه های استاد افشار دیدن فرمایید. _ مشاوره و برنامه ریزی تلفنی (تک جلسه،ماهیانه) ویژه ی کنکوریهای 140۳ و 1402 _ مشاوره تک جلسه حضوری (تهران و کرج) _ دعوت در همایش ها ، برنامه های آموزشگاه ها ، مدارس و ... جهت همانگی وقت تماس تلفنی و ثبت نام مشاوره ماهانه و همکاری در اجرای برنامه های آموزشی مدارس برترین مشاور پروازی کنکور ایران با بیشترین تعداد همایش ها و سمینارهای آموزشی در ۲۹ استان کشور منشی : واتساپ/ایتا 09358960503 www.alirezaafshar.org
اطلاعات کاربری
آرشیو
  • فروردين 1402
  • اسفند 1401
  • بهمن 1401
  • دی 1401
  • آذر 1401
  • آبان 1401
  • شهريور 1401
  • مرداد 1401
  • تير 1401
  • خرداد 1401
  • ارديبهشت 1401
  • فروردين 1401
  • اسفند 1400
  • بهمن 1400
  • دی 1400
  • آذر 1400
  • آبان 1400
  • مهر 1400
  • شهريور 1400
  • مرداد 1400
  • تير 1400
  • خرداد 1400
  • ارديبهشت 1400
  • فروردين 1400
  • اسفند 1399
  • بهمن 1399
  • دی 1399
  • آبان 1399
  • مهر 1399
  • شهريور 1399
  • مرداد 1399
  • تير 1399
  • خرداد 1399
  • ارديبهشت 1399
  • فروردين 1399
  • بهمن 1398
  • دی 1398
  • آذر 1398
  • مهر 1398
  • شهريور 1398
  • مرداد 1398
  • خرداد 1398
  • ارديبهشت 1398
  • فروردين 1398
  • اسفند 1397
  • ارديبهشت 1397
  • فروردين 1397
  • اسفند 1396
  • دی 1396
  • آذر 1396
  • مهر 1396
  • شهريور 1396
  • مرداد 1396
  • تير 1396
  • ارديبهشت 1396
  • اسفند 1395
  • آذر 1395
  • آبان 1395
  • مهر 1395
  • شهريور 1395
  • مرداد 1395
  • تير 1395
  • خرداد 1395
  • ارديبهشت 1395
  • فروردين 1395
  • اسفند 1394
  • بهمن 1394
  • دی 1394
  • آذر 1394
  • آبان 1394
  • مهر 1394
  • شهريور 1394
  • مرداد 1394
  • تير 1394
  • خرداد 1394
  • ارديبهشت 1394
  • فروردين 1394
  • اسفند 1393
  • بهمن 1393
  • دی 1393
  • آذر 1393
  • آبان 1393
  • مهر 1393
  • شهريور 1393
  • مرداد 1393
  • تير 1393
  • خرداد 1393
  • ارديبهشت 1393
  • فروردين 1393
  • اسفند 1392
  • بهمن 1392
  • دی 1392
  • آذر 1392
  • آبان 1392
  • مهر 1392
  • شهريور 1392
  • مرداد 1392
  • تير 1392
  • خرداد 1392
  • ارديبهشت 1392
  • فروردين 1392
  • اسفند 1391
  • بهمن 1391
  • دی 1391
  • آبان 1391
  • مهر 1391
  • شهريور 1391
  • مرداد 1391
  • تير 1391
  • خرداد 1391
  • ارديبهشت 1391
  • فروردين 1391
  • اسفند 1390
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 981
  • کل نظرات : 27216
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 11814
  • آی پی امروز : 121
  • آی پی دیروز : 491
  • بازدید امروز : 754
  • باردید دیروز : 3,329
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 754
  • بازدید ماه : 105,123
  • بازدید سال : 506,147
  • بازدید کلی : 14,140,231
  • حمایت از همایش ها

    برای تبادل لینک از

    انتهای صفحه و تبادل لینک

    هوشمند استفاده کنید و برای

    حمایت از مرکز مشاوره تحصیلی

    و استفاده هرچه بیشتر داوطلبان

    کنکور از کلاس های رایگان مشاور

    کنکور استاد علیرضا افشار،

    بنر ما را در سایت خود قرار دهید

    بنر 1 

    بنر 2 

    بنر 3


    بنرسایت مشاور کنکور 


    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد